Novosti

 2024, lis 30
20 GODINA 25 FPS-A:
PROGRAM 1
AMFITEATAR / DOM MLADIH
PROJEKCIJA
SRIJEDA 30.10. u 20h

Ulaz slobodan
Internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS u rujnu je proslavio jubilarno dvadeseto izdanje. U protekla dva desetljeća festival je svjedočio tektonskim promjenama i preokretima kako u suvremenom eksperimentalnom filmu, tako u filmu i kinematografiji općenito. Dva splitska programa dijelom su retrospektivni osvrt na međunarodnu scenu i kretanja u suvremenom avangardnom i eksperimentalnom filmu, promovirana u natjecateljskim programima 25 FPS-a. A dijelom su pokušaj sažimanja aktualnog trenutka koji se čini novim iskorakom u istraživanju novih smjerova u kojima filmska i video umjetnost uopće mogu ići, potaknuta društvenom stvarnošću koja je dotaknula i ono što nam se donedavno činilo da sjaji izdvojenim plamenom filmske avangarde.

Izbor programa: Sanja Grbin
Program o traženju novih izraza za nove doživljaje aktualne i nadograđene stvarnosti.

Oaza koju zaslužujem (The Oasis I Deserve), Inès Sieulle (FR, 2024, 22')

Hakirani krug (Hacked Circuit), Deborah Stratman (US, 2014, 15')

Pravilo br. 5: Pomno pratite svog čovjeka, Miro Manojlović (HR, 2023, 10')

Policefalija u D-u (Polychephaly in D), Michael Robinson (US, 2021, 23')

Nalet (Surge), Sebastian Buerkner (UK, 2020, 5')

Nova stoljeća dolaze rijetko (New Centuries are Rare), coyote (SE, 2023, 12')

---

U filmu Inès Sieulle Oaza koju zaslužujem, online chatbotovi pokušavaju odrediti svoju ulogu u društvu, dijeleći misli s ljudima u stvarnim razgovorima prikupljenima na internetu. Ovo je intimno putovanje iz perspektive umjetne inteligencije i propitivanje našeg odnosa prema njenom razvoju.

Hakirani krug američke filmašice Deborah Stratman koreografirani je prikaz procesa zvučne rekonstrukcije majstora zvuka koji otkriva višestruke i nevidljive slojeve fabriciranja i manipulacije, od mehanizma nastanka filma u studiju do osjećaja paranoje i nedostatka sigurnosti u ono što je vidljivo u ovo postsnowdenovsko doba otkrivenja.

U strukturalnom filmu Pravilo broj 5: pomno pratite svoga čovjeka, Miro Manojlović je, oslanjajući se na found footage tradiciju te od nekoliko sekundi vrpce, kadra vlaka iz filma Sherlock Jr. Bustera Keatona, stvorio pravi akcijski film. Te pokazao da formalni eksperimenti u mediju kao i nasljeđe tradicionalne avangarde su i dalje živi kada se nađu u rukama pravoga autora.

Dijalog sa sadašnjim trenutkom sidrište je dojmljivog kolaža američkog found footage virtuoza Michaela Robinsona. Policefalija u D-u bravurozno spaja njegov pop senzibilitet s egzistencijalnim strahom od kriza prirodnih i ljudskom rukom izazvanih, kolektivnom traumom i psihološkim slobodnim padom pojedinca, nakon kojeg, upoznajemo novoga sebe.

Britanski animator Sebastian Buerkner, inače dobitnik Grand Prix-a 10. 25 FPS-a, u filmu Nalet vodi nas na fiktivnu seansu ponovnog učenja vida zahvaljujući bioničkim umetcima, sve kako bi ispitao složenost određivanja percepcije do granice gdje se eksperiment predaje gledatelju.

Program zaključuje film o deindustrijalizaciji nekadašnjeg rudarskog gradića Norberg, danas poznatog po najvećem skandinavskom festivalu elektroničke glazbe. Nova stoljeća dolaze rijetko švedskog multidisciplinarnog umjetničkog kolektiva coyote je i zvučno putovanje slojevima prošlosti, mrežom rudarskih tunela gdje se povijest radničkog otpora ispreprela s pričom o rave sceni 20. stoljeća.

Napomena: Ulaz na programe je slobodan.