Arhiva

velj 22
 - ožu 15
 , 2018.
Deman Tanja :
Potopljeni vrtovi
GALERIJA MKC / DOM MLADIH
IZLOŽBA
Organizator izložbe: Udruga Kazimir support MKC Split
Program podržava: Grad Split
TANJA DEMAN radi u mediju fotografije, fotokolaža, videa i instalacija u javnom prostoru. Rođena je u Splitu, gdje živi i radi. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Sudjelovala je na rezidencijalnom boravku u Nirox Fondation u Johannesburgu, KulturKontakt Austria u Beču, Archisle na Jerseyu, Atelierhaus Salzamt u Linzu, Kunstlerhaus Saarbrucken i Oberfalzer Kunstlerhaus u Njemačkoj i na studijskom boravku na Indiana University of Pennsylvania u SAD-u.
Njezini radovi su izlagani na izložbama u MSU, Zagreb / 15. Venecijanskom bijenalu arhitekture / MMSU, Rijeka / Kunstmuseum Bonn / The Central House of Artists, Moskva / MUNTREF Centro de Arte Contemporáneo, Buenos Aires / Museo Revoltella, Trst / Museum of African Design, Johannesburg / TENT, Rotterdam / Unseen, Amsterdam / Reflex Galerie, Amsterdam / International Film Festival Rotterdam. I na video i filmskim festivalima, uključujući Videonale 14 / Kassel Documentary Film and Video Festival / Videoex Zurich i Video Dumbo u Eyebeam, New York. U 2015. Tanja Deman je ostvarila fotografsku instalaciju u javnom prostoru pod nazivom 'Sommerfreuden' na Ringturm tornju na obali Dunava u centru Beča.
Dobitnica je više nagradi za svoj rad. Njezini radovi nalaze se u javnim zbirkama: Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, Kunstcollectie AMC u Amsterdamu, Erste kolekcije u Zagrebu, Nirox Fondation u Johannesburgu, Société Jersiaise na Jersey, UK, kolekcije Wiener Städtische Versicherungsverein u Beču i Museum Collection Ria & Lex Daniels u Gemeentemuseum Den Haag.
Na samostalnoj izložbi Tanje Deman pod nazivom 'Potopljeni vrtovi' po prvi put će hrvatskoj publici biti prikazana nova serija fotografija nastala tijekom 2017. godine u produkciji Archisle – The Jersey Contemporary Photography Programme, koji je Deman nagradio sa International Photographer in Residence Programme.
Odrastajući u Splitu, u gradu luci, koji je nedavno postao turistička meka, Deman je 2015. god. usmjerila kameru u potrazi za skrivenim i manje dostupnim krajolicima: morskim dnom i nepristupačnim obalama Jadranskog mora, pri čemu je nastala serija 'Saltwater'.
Serija 'Potopljeni vrtovi' predstavlja nastavak ovog fotografskog proučavanja podmorja, no u sasvim drugačijem kontekstu Atlantika. Kroz tišinu fotografije serija promatra skrivene ritmove podvodnih krajolika. Nastaje u vodama otoka Jerseya, čije su obale obilježene 13metarskom razlikom između plime i oseke i snažnim morskim strujama, te bilježi morfološke formacije podmorja, hridi koje prodiru u morske dubine, prijenos i lom svjetla, no ponajviše začudne podvodne vrtove.
U samom pristupu, fotografije Tanje Deman odstupaju od turističke i prirodoslovne fotografije tj. reprezentacije podmorja koje su nam dostupne kroz medij TV-a, interneta i turističkih brošura, te daju novi uvid u ovaj fragilan skriveni svijet.

***

Iz teksta kataloga: (…)Biljne i geološke formacije zabilježene na fotografijama umjetnice dokaz su života i dinamike koja nas nadilazi, koja ne pripada svijetu kakvog poznajemo jer se njihova snaga proteže izvan nama razumljivih dimenzija prostora i vremena. Vođeni premisom kako današnje vrijeme zahtjeva potpunu eksploataciju resursa, dok nas prelijevanje globalnih utjecaja oslobađa od odgovornosti, donosimo ishitrene odluke vezane uz prirodu i podmorje. U međuvremenu zbivaju se promjene koje teško da možemo izravno osjetiti stoga odbijamo o njima ozbiljno razmišljati. Hiperobjekti izravno su odgovorni za ono što Morton u svojim teorijama i kritikama ekoloških kriza, naziva krajem svijeta, dovodeći ga u korelaciju s dobom antropocena (7), novim geološkim razdobljem kojeg karakterizira podizanje razine mora, izumiranje vrsta…, i uopće ljudsko djelovanje koje ostavlja vidljive tragove na transformaciji svijeta prirode. Fotografije Tanje Deman, u kojima vrlo indikativno izostaje prisustvo životinja, navode nas da na drugačiji način razmišljamo o svijetu podmorja čije promjene ne uspijevamo kontrolirati; svojim nemirom koji unose one negiraju naš osjećaj supremacije i podsjećaju kako zapravo odavno nismo mjera svih stvari.
Jasna Gluić